Kirjanpitäjän työn muutos kannustaa oman osaamisen kehittämiseen

Kirjanpitäjän työ on muuttunut sähköistymisen ja tietoliikenneyhteyksien kehittymisen myötä. Asiointi tapahtuu verkossa ja tieto tarkistetaan sekä raportoidaan sähköisessä ympäristössä. Raportit syntyvät napin painalluksella tai hiiren klikkauksella. Omien järjestelmien ohella työskennellään erilaisissa viranomaisjärjestelmissä ja käytetään asiakaan järjestelmiä.

Automaatio muuttaa työn painopistettä

Automaatio on siirtänyt painopisteen tiedon kirjaamisesta sen tarkistuksiin, virheiden korjaamiseen ja epäselvyyksien setvimiseen sekä kirjanpitoprosessin valvomiseen. Jotta prosessista ja sen oikeellisuudesta pystyy huolehtimaan, tarvitaan hyvä yleiskuva kirjan- ja tilinpidosta, ajantasaista ammatillista tietoa laeista, asetuksista, säädöksistä ja suosituksista. Lisäksi käytössä olevat tietojärjestelmät tulee hallita ja niiden ominaisuuksista on kyettävä kommunikoimaan myös asiakkaan kanssa.

Yhteistyön tavat uudistuvat

Asiakassuhdekin on muuttunut, ja asiakkaiden kanssa on osattava olla vuorovaikutuksessa monin eri tavoin. Kasvokkaiset tapaamiset ovat vähentyneet, jopa poistuneet. Niin sanottu rento jutustelu on vähentynyt. Toisaalta sähköistymisen ja järjestelmien myötä yhteydenpidosta asiakkaan kanssa on tullut usein vuorovaikutteisempaa ja ajantasaisempaa. Sähköistyminen ei kuitenkaan ole saavuttanut kaikkia tilitoimiston asiakkaita ja niin sanottua vanhakantaista kirjanpitorutiinia toteutetaan edelleen. Erityisesti pienten asiakkaiden osalta sähköisten järjestelmien hyötyjä ei nähdä kustannuksia suuremmiksi. Kirjanpitäjä onkin usein avainasemassa kertoessaan asiakkaalle järjestelmien hyödyistä asiakkaan oman toiminnan tehostamisessa.

Muutos tarjoaa oppimisen mahdollisuuksia

Kirjanpitäjän työn arkipäivää on, sähköistymisestä riippumatta, jatkuva oman toimialan kehityksen seuraaminen ja tietojen päivittäminen sekä uusien asiakkaiden toiminnan opettelu. Perinteiset työprosessit eivät ole vain sähköistyneet, vaan järjestelmien monipuolistuessa ja integroituessa on myös kehittynyt täysin uusia toimintamalleja. Työn sisällön muuttuessa osaamisvaatimukset kasvavat. Tehtävien kehityksen seuraava ja osin jo käynnissä oleva vaihe on kirjanpitäjän siirtyminen painotetusti konsultin ja järjestelmäneuvojan rooliin. ”Ennen haettiin tilinpäätöstaitoista kirjanpitäjää, nyt haetaan yritysneuvojaa. ”

Yksi vastaus artikkeliin “Kirjanpitäjän työn muutos kannustaa oman osaamisen kehittämiseen”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *